Translate

3 Ekim 2012 Çarşamba

ev yoğurdu için 10 hata

Uzun ve meşakkatli bir süreçten sonra artık bu sefer "inşallah tutar" diye ümit etmeyecek kadar özgüvenli yoğurtlar mayalayabiliyorum. İlk zamanlar modern bir Nasrettin hoca misali ısrarla "uğraşma hazırı da güzel" diyen eşime karşı direndim denedim "ya tutarsa" diye diye sonunda işin tüyolarını kaptım. Kızıma yaklaşık 2,5 yıl her gün yoğurt mayaladık (pastörize süte mayaladık bazı anneler mamayı mayalıyor ya o pek hoşuma gitmedi tercihim bilimsel değil tamamen duygusal:))) ama onları ya annem ya da bakıcımız yaptığından olaya pek de haberdar değildim yani. Şimdi ise iş başa düştü...Yaptığım hatalardan ilki süte güvenmek oldu. O nasıl bir kabarma, taşma anlamadım ki, anlık saniyenin yüzde biri... İlk aylar sütler taştı, ocaklar battı. Sonra kaynama öncesi o ince kaymağı gözlemeyi keşfettim o kaymağı bir şekilde bütünlüğünü bozacak şekilde karıştırma yapılır ve kepçe kaynarken ve öncesinde tencerenin içinde olursa süt taşmıyordu. İkinci hatayı mayaladıktan sonra tencerenin kapağını kapatarak yaptım. Kapak hafif açık kalacakmış... Üçüncü hatayı tamamen tembelliğimden mayalanan yoğurdu gece kalkıp dolaba koymadığımdan sıcacık mutfakta ekşimesine sebep olarak yaptım. Ama her şeyde bir hayır vardır, bu ekşimiş yoğurdu kaynatıp lor peyniri (çökelek) yapmayı öğrendim. Dördüncü hatayı mayaladıktan sonra iyi saramadığımdan yaptım biraz soğuktu ve tabii maya tutmadı. Beşinci hatayı mayaladıktan sonra tencereyi yerinden oynatarak yaptım, kesinlikle yerinden oynatılıp hareket ettirilmemeli. Altıncı hatayı hazır yoğurdu maya olarak kullanarak yaptım. Hazır yoğurt her ne kadar içinde yok deselerde koruyucu madde içerdiğinden mayalanması zor oluyor işte kardeşim. Yedinci hatayı ekşi yoğurdu maya olarak kullanınca yaptım meğer içine azcık şeker katmalıymışız ve birazda tuz. Sekizinci hatayı ise hani mayaya biraz süt katılır da mayalanır ya, katılan mayanın tenceredeki sütün sıcaklığına yakın olması sağlanarak karıştırılması gerekir iken ben bir iki kaşık kat dedi ya annem damlası damlası hesaplayıp kattığımdan yani maya soğuk kaldığından tutturamadım. Dokuzuncu hatada süt çok soğukken mayaladım, onuncuda da çok sıcakken... sterilize edilmiş serçe parmak sütün içinde kalacak ama yakmayacak kadar sıcak olacak... Yaaa yoğurdum niye tutmuyor ve güzel de olmuyor demeyin, her işte olduğu gibi yoğurdun bile bir çıraklık bir de ustalık dönemi var iş ki sabretmeyi bilelim.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder